Week 8: Dublin - Reisverslag uit High Wycombe, Verenigd Koninkrijk van Mandy Lint - WaarBenJij.nu Week 8: Dublin - Reisverslag uit High Wycombe, Verenigd Koninkrijk van Mandy Lint - WaarBenJij.nu

Week 8: Dublin

Door: Mandy van Lint

Blijf op de hoogte en volg Mandy

04 December 2014 | Verenigd Koninkrijk, High Wycombe

18-11-2014
Eindelijk was het zover! Time to go Irish! Om 10:00 uur vertrokken we vanaf het busstation in High Wycombe met de National Express bus richting London Luton Airport. Luton is een vrij klein vliegveld. Zeker vergeleken met het enorme Heathrow! Om 14:15 uur vertrok onze vlucht. Best grappig, de vlucht duurde bijna net zo lang als een vlucht naar Amsterdam. Enige verschilletje is dat dit maar £40 koste voor een retourtje! De vlucht verliep prima! Aangekomen op Dublin Airport was het eerste wat me opviel dat alle borden tweetalig zijn. Ik dacht dat ze in Ierland alleen Engels spraken maar daar had ik het dus mooi even mis! Er bestaat dus kennelijk zoiets als Iers-Gaelisch. Daar is dus geen touw aan vast te knopen! Vergelijk het met Welsh. Compleet andere taal!

Anyway vanaf Dublin Airport hebben we een bus naar het City Centre genomen. Eenmaal aangekomen in het centrum gingen we opzoek naar het hostel. Die hadden we vrij snel gevonden. We verbleven in het Oliver St. John Gogartys. Het hostel zag er echt super schattig uit! Het was niet al te luxe maar ja dat kan je ook niet verwachten voor €22 per nacht. De kamer was prima! Stapelbedje, eigen badkamer, centrumlocatie en ook nog eens ontbijt inbegrepen. Helemaal top! Bij check-in kregen we ook nog een bonnetje voor een welkomstdrankje. Dus wij ’s avonds lekker gegeten in het restaurant van het hostel met een heerlijk glaasje Baileys erbij! How Irish can it get?!

Na het eten zijn we een rondje gaan lopen door de stad. Overal hing al kerstversiering! Zo leuk!! Van mij mogen ze dat in NL ook wel eerder doen! Om 21:00 uur hadden we met een aantal andere Erasmusstudenten afgesproken die ook naar Dublin waren gereisd. Zij waren een dag eerder aangekomen. We hadden met ze afgesproken bij een bar. Daar hebben we met z’n allen een drankje gedaan. Een aantal van hen deden mee met een pubcrawl. Ze konden daarom niet al te lang in de bar blijven. Dat vonden Deb en ik op zich niet zo erg omdat we al een lange dag achter de rug hadden. De drankjes zijn trouwens alles behalve goedkoop! De gemiddelde prijs voor een drankje is minimaal €5 of meer.

19-11-2014
Na een heerlijk ontbijtje gingen we op pad! We hadden samen met vier Duitse Erasmusstudenten afgesproken om mee te gaan met een (gratis) drie uur durende stadstour. Deze stadstour langs de belangrijkste highlights van de stad. Denk hierbij aan onder andere Dublin Castle, Trinity College, Temple Bar District, St. Patricks Cathedral en The Spire. Het was in Dublin flink wat kouder dan in de UK. Was blij dat ik mijn winterjas had meegenomen! Na de tour zijn we met de andere Erasmusstudenten broodjes gaan halen bij de Lidl (DE supermarkt wereldwijd om Duitsers en Nederlanders happy mee te maken)! We zijn toen naar hun hostel gegaan en hebben daar lekker zitten lunchen en kletsen. Hebben toen gelijk besloten de dag erna met z’n allen een dagtrip naar Howth te doen! Dit is een plaatsje aan de kust waar mooie kliffen te vinden te zijn.

Debby en ik zijn eind van de middag nog even langs de Primark gegaan. Die heet hier overigens geen Primark maar Pennys. Zo vaag! In de avond gingen Deb en ik uit eten bij een wok restaurant. Dat was echt super lekker!! Krijg er weer honger van! Daarna hebben we in het hostel nog naar kerstmuziek geluisterd! Jaja, je moet er van genieten! Kan tenslotte maar één keer per jaar ;)

20-11-2014
Vandaag gingen we naar Howth ten oosten van Dublin. We hadden met de andere studenten bij het Jacobs Inn (hun hostel) afgesproken en vanaf daar zijn we naar het treinstation gelopen. Het weer aan de kust was helaas niet zo mooi. Het was erg mistig. We waren even bang dat we voor niets gekomen waren. Nadat we de haven hadden bezichtigd gingen we met de bus naar de andere kant van het stadje. Hier lagen de befaamde kliffen. We moesten nog een wandeling door een glibberig en modderig gebied maken om er te komen. Helaas was het hier ook erg mistig. Gelukkig was de zon aan het doorbreken en trok de mist af en toe even weg! Daardoor hebben we toch mooi even de nodige plaatjes kunnen schieten! Het uitzicht was echt geweldig, zo mooi! Eenmaal terug in de haven zijn we nog even bij de vuurtoren wezen kijken. Hier zagen we zelfs nog een zeehond in het water zwemmen.

Hierna zijn we weer terug naar Dublin gegaan. De andere studenten zijn terug naar hun hostel gegaan. Zij zouden in de avond terug vliegen naar London dus ze moesten weer een beetje op tijd terug zijn. Debby en ik gingen vervolgens naar de Jameson Distillery. Ik dacht dat de whisky hier ook nog echt gebrouwen werd maar dat bleek niet het geval. Dit gebeurd nu in een ander deel van Ierland en de Distillery dient nu als museum. We namen deel aan de tour en kregen het hele process van brouwen te zien. Aan het einde van de tour kregen we ook nog een glas whisky. Die ging er wel in! (: Die avond zijn we bij een echt Ierse pub gaan eten. We hadden de ideale plek veroverd: naast de openhaard! Het eten was zo goddelijk! We hadden allebei nacho’s genomen! Omnomnom! Uiteraard hebben we de dag afgesloten met een Irish Coffee. Die mocht natuurlijk niet ontbreken op het lijstje!

21-11-2014
Wat ook zeker niet mag ontbreken tijdens een tripje naar Dublin is een bezoek aan het Guiness Storehouse. Dit is HET bier van Ierland. In tegenstelling tot Jameson wordt het bier hier nog wel degelijk gebrouwen! Het gebouw was enorm en op iedere verdieping viel wel iets te zien of te doen. Zo was er onder andere een taste experience. Eerst kwamen we in een ruimte waar je Guiness te ruiken kreeg. Vervolgens kregen we in een andere ruimte een les in hoe je Guiness hoort te drinken. Daarnaast was er een heuse Guiness Academy! Hier leerde je in een kleine groep hoe je een Guiness biertje hoort te tappen! Daarna kreeg je een certificaatje en mocht je je eigen getapte biertje opdrinken! Ik moet zeggen dat de smaak heel apart was. Bijna een soort van koffie-achtige smaak. Op zich was het niet verkeerd maar ik hoef heen Guiness meer. Deze eenmalige ervaring was genoeg. Op de bovenste hadden we een mooi uitzicht over Dublin. Hier nog even wat foto’s gescoord natuurlijk.

Toen was het tijd voor lunch! Ik had echt in geen tijden meer sushi gegeten dus dat werd weer eens tijd! Na de lekkere lunch zijn we naar Trinity College gelopen. Hier hebben ze een enorme bibliotheek zoals je die altijd in films ziet. Helaas was de entreeprijs ons iets teveel, dus zijn we niet naar binnen gegaan. Aangezien het pijpenstelen regende zijn we op tijd weer terug gegaan naar het hostel. Weer begonnen met spulletjes inpakken want morgen vliegen we weer terug naar London!

22-11-2014
In de ochtend hebben we op ons gemakje ontbeten en de laatste spullen ingepakt. Om half 11 moesten we uitchecken. Daarna hebben we bij Costa koffie gedronken en hier erg lang gezeten. Daarna weer met de bus naar het vliegveld vertrokken. Aangekomen op het vliegveld zijn we gelijk door de douane gegaan, omdat we al online hadden ingecheckt. Vervolgens een beetje rondgelopen. Om 16:00 uur gingen we vliegen. De terugweg duurde aanzienlijk korter dan de heenweg wat we natuurlijk helemaal niet erg vonden. Eenmaal aangekomen op Luton Airport moesten we wachten op de bus naar High Wycombe. Helaas reed de buschauffeur niet echt fijn, waardoor we allebei een beetje misselijk werden. Uiteindelijk waren we om 20:30 thuis. Dublin je was TOP!

23-11-2014
Vandaag hebben we rustig aangedaan. ’s Avonds gingen we Skypen met Tanja en Rowan! Was weer even super gezellig!!

• 04 December 2014 - 09:16

Tineke De Jong:

Wat een leuke ervaringen maak je daar toch mee!
    Geniet er met volle teugen van.
    Groeten